عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

با حضور در مراسم قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر برای شناخت رقبای تیم ملی در این دوره از مسابقات، آغاز مراسم جام جهانی 2022 مشخص شد، اما در آن زمان، ما متوجه نشدیم که هیچ ایرانی این کار را انجام می دهد.

به گزارش ترند روز، روزنامه خراسان نیز نوشت: اخیرا شایعاتی مبنی بر هویت وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است; برخی آن را به عنوان یک روح تصور می کردند، در حالی که برخی دیگر آن را «سفره ماهی در خلیج فارس» نامیدند، اما این ترجمه های «لایب» دقیق نبود. لایب در زبان عربی به معنای بااستعدادترین بازیکنی است که از همه طرفداران فوتبال دعوت می کند تا تکنیک خود را بررسی کنند و البته. ماهیت این طرح این است که توسط یک طراح گرافیک ایرانی ساخته شده است. «سید حسین اجاقی» فردی است که به تازگی نامش در رسانه ها منتشر شده و به عنوان سازنده لوگوی جام جهانی معرفی شده است. یک دستاورد شخصی برای او که سال ها «شخصیت طراحی» بود اما حالا به موفقیت شخصی و قابل توجهی در اولین قهرمانی جام جهانی غرب آسیا دست یافته است.

او در گفت و گو با ما از آغاز تاریخچه این طراحی، رابطه امیر قطر با او، چالش های طراحی این برند و … می گوید.

وقتی کوچک بودم عاشق نقاشی بودم

این هنرمند و نقاش جوان و با استعداد در اولین سوالی که درباره ورودش به عرصه طراحی پرسیده شد، گفت: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 1363 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. از دهه 1990 به صورت حرفه ای در زمینه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازی های رایانه ای کار کردم.» شایان ذکر است که من روی تعدادی پروژه انیمیشن کار کرده ام و ایشان در زمینه کاراکتر فیلمبردار بوده اند. خلق و فضا.همچنین طراحی و اجرای دو کتاب طنز (دسته های طنز) و طراحی مجموعه استیکر برای برنامه پیام رسان فارسی از دیگر کارهای وی بود.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من ایمیل فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که تاریخچه جام جهانی در قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی لوگوی جام جهانی در فصل قبل، به نظر می رسد برزیل یا روسیه، جایی که من توضیح دقیق تری دارم، به نظر می رسد که فیفا یک رقابت بین فیفا. خالق منتخب او. او سه پیشنهاد را انتخاب کرد که مورد قبول همه کارشناسان قرار گرفت. نشان داده شده توسط فیفا سپس این سه مدل را به صورت عمومی مشاهده خواهد کرد و مدلی که بیشترین رای را به دست آورد به نماد دوران تبدیل شد. که نتایج جام جهانی با همین برند تولید شده است.در این رابطه نزدیک به یک سال و نیم می گذرد.چند وقت پیش ایمیلی از کمیته برتر جام جهانی دریافت کردم.سازمان مشترک است. کمیته فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی، قطر.» در ایمیلی به من گفته شد که ما نمونه کار شما را دیدیم، آن را تایید کردیم و پسندیدیم، پس اگر علاقه مند هستید، پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی مطرح کنید و برای ما ارسال کنید.”

فرم اصلی به یکی از 3 فرم برتر فیفا تبدیل شده است

گرافیست طرح های جام جهانی گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری با یکدیگر اعلام کردم و سپس آنها پیشنهاداتی را برای من ارسال کردند که شامل طراحی و چیدمان و شرایط آنها بود. نشان جام جهانی قطر آنها مهم هستند و من می خواهم با آنها کار کنم و تعدادی استاندارد و … بلافاصله پروپوزال خود را شروع کردم و در نهایت آنها را تگ کردم. این علامت تجاری شاهین است که به پرنده ملی قطر معروف است و من در یک سری مراحل روی آن سخت کار کردم که به آن می گویند پیچیدن آن تا پایان نهایی و قرار دادن آن در یکی از سه مرحله آخر و چهره های برتر در رای گیری عمومی فیفا در شبکه های اجتماعی شرکت کردند. گفته می شود انیمیشن بر اساس این شخصیت ها ساخته می شود و مخاطب پس از دیدن انیمیشن این شخصیت ها را انتخاب می کند. این یک سال پیش اتفاق افتاد و باید از نتایج آن مطلع می شدم، اما دو ماه است و خبری نیست. من یک ایمیل به همان کمیته فرستادم که کشور میزبان با همه پرسی جام جهانی مخالفت کرده است و به نظر می رسد آنها برنامه ای دارند و می خواهند روی آن به عنوان نماد جام جهانی کار کنند.

امیر قطر این برند را برای من می خواست

«اجاقی» ایمیلی از فیفا دریافت کرد که در آن آمده بود: «قطر با این سه طرح موافقت نکرده و قصد دارد لوگوی جام جهانی را طراحی کند و آن پروژه همچنان پابرجاست». او گفت: «تقریبا یک ماه قبل از دریافت پاسخ ایمیلی بود، تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برندسازی کمیته برتر جام جهانی دریافت کردم.» می گویند ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنیم و طرح را کامل کنیم. سپس متوجه شدم که خود امیر قطر ایده ای تقریباً مشابه با آنچه اکنون انجام می شود داشته است و شما در چند روز اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر نقشه های او و دیگر سازندگان را دیده و از من خواسته که این ایده را اجرا و نهایی کنم، زیرا شکل شاهین من او را بیشتر از دیگران جذب کرده است.

این علامت نشان دهنده پوشش محلی قطری ها است

خالق شخصیت این برند گفت: برای تدوین ایده امیر قطر با کمیته سازماندهی جام جهانی قرارداد مستقیم امضا کردم و شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این است که ماسک سیاه مردان قطری و لباس مردم محلی قطر را به عنوان نماد رسمی جام جهانی قطر بسازند. آنها می خواستند از این فرصت برای حضور در جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان نمادی از فرهنگ و پوششی که برایشان مهم است و باید برای جهانیان شناخته شود، وارد کنند. آنها می خواهند این برند قابل مشاهده باشد تا همه در سراسر جهان بدانند لباس قطری چگونه است و به نظر می رسد این برای فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

فرمول بندی ماهیت جام جهانی در فوتبال هندزفری دشوار است

اجاقی درباره چالش طراحی لوگوی 2022 قطر گفت: توسعه این برند را از زمانی شروع کردم که این را گفتم و برای من به عنوان یک شخصیت آفرین با 15 سال تجربه و تجربه زیاد در این زمینه، این شخصیت واقعا چالش برانگیز است. جام جهانی. وقتی می خواهیم شخصیتی را بسازیم، برای خلق آن یک سری اهداف داریم که باید در طراحی به آن توجه کرد. از این نظر، شخصیت ما باید یک فوتبالیست باشد و این ورزش تماماً در مورد تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی فوتبال بسیار مهم است، اما در حالی که هنوز آنجا هستم، در ابتدای پروژه هستم. . ، نامطلوب. من هم دقیقا همین نظر را از امیر قطر در مورد این اتودها گرفتم و به من گفت که این کیفیت دست و پا ندارد و باید با همان چفیه به هدف رسید، حالا می توانی کاری کنی! بسیاری از روندها، تعداد زیادی چکش، تماس با تیم کارتون فیفا در مورد نحوه برنامه ریزی یک رویداد برای این شخصیت به منظور ارائه یک نمایش فوتبال، در قالبی ارائه می شود که همه ما عاشق آن هستیم. این کار را ادامه دادیم تا به نتیجه نهایی که در قرعه کشی جام جهانی نشان داده شد رسیدیم و اکنون می توانید ببینید.

نقش اسلامی این برند طراحی حنا برای بانوان قطری است

این هنرمند همچنین توضیحات جالبی در مورد طرح های این برند دارد و می گوید: پس از انجام طراحی نهایی، تزیینات، طرح ها و … زیادی برای آن انجام دادم و گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و به این کمیته فرستادم تا آنها را انتخاب کنید .بسته باز است. برخی از آنها بسیار شلوغ بودند و ما ترجیح دادیم آنقدر شلوغ نباشیم که باعث تنش مشهود شود زیرا ممکن است مورد توجه مخاطب قرار نگیرد. ضمن اینکه امیدواریم دو توپ در دست بازیکن بگذاریم، این توپ‌ها را از لوگوی بزرگ جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد نیز دریافت می‌کنیم، زیرا آن شخصیت باید از همان لوگو به برند تبدیل شود. نقش مسلمانانی که در پایین این شخصیت دیده می شود الهام گرفته از نقش حنا است که زنان قطری از آن به عنوان تزئین استفاده می کنند. ما می خواهیم این ویژگی را به عنوان نماد اتحادیه مردان و زنان قطر به عنوان کشور میزبان جام جهانی داشته باشیم.»

علاقه مند به فوتبالیست بودن و واقعیت امیر قطر بودم

اجاقی که به طور منظم با امیر قطر برای تدوین این ایده از طریق دفتر خود در تماس بوده و بازخورد وی را دریافت کرده است، گفت: نکته جالب در مورد نامه ارتباطی دقت و توجه زیاد آن است. همچنین مهم است که طرفدار فوتبال باشید و سعی کنید در آن شرکت کنید. به عنوان مثال، در پایین طرح، از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا اصرار داشت که طرح شلوغ باشد. در نهایت امیر قطر گفت که تعداد زیاد افراد در این طرح باعث ایجاد غوغا در کلاه سفیدها شده است. به فیفا هم گفتم قبول نکردند و بالاخره وقتی امیر قطر گفت قبول شد. برایم جالب بود که چقدر مراقب او بود.»

امیدوارم گروه ما بیرون بیاید

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا شما فوتبالدوست هستید یا خیر، گفت: من واقعا فوتبال را دوست دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به این ورزش طبیعی تر است. من از بچگی عاشق بازی های تیم ملی آلمان و انگلیس بودم.از آنجایی که ما خاطرات خوبی از بازی در آمریکا در گذشته داریم، امیدوارم در این مدت اتفاق خوبی برای تیم – کشورمان بیفتد.بریتانیا مثل سابق در مستطیل سبز قوی نیست و فکر می کنم راحت تر از آرژانتین است.

کار من هنوز تمام نشده و استیکرهای زیبا هنوز باقی مانده اند

اگرچه طراحی لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 تکمیل شده است، اما کار این هنرمند ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. ما هنوز در مرحله جمع آوری این برند هستیم و علاوه بر برخی از مواردی که قبلاً به نمایش گذاشته شده اند، چیزهای جالب دیگری نیز در چند روز آینده وجود خواهد داشت. فقط بسته اول روی برگه رای نشان داده شد. در روزهای آینده استیکرهای شبکه‌های اجتماعی را به فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر می‌دهم که آنها را منتشر خواهند کرد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا