اجتماعی

مقاومت کمتر آنتی‌بیوتیکی روده با رژیم غذایی سرشار از فیبر

ترند روز/ خراسان رضوی رژیم های غذایی پر فیبر با مقاومت آنتی بیوتیکی کمتر در برابر باکتری های روده همراه است.

طبق تحقیقات، بزرگسالان سالمی که غذاهای مختلف، حداقل 8 تا 10 گرم فیبر غیرقابل هضم در روز می خورند، میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک کمتری در روده خود دارند.

میکروب های رایج مقاوم به آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین و آمینوگلیکوزیدها منبع اصلی خطر برای مردم در سراسر جهان هستند، با این انتظار که مشکل مقاومت ضد میکروبی مربوط به باکتری ها، ویروس ها و قارچ هایی باشد که ممکن است به آنتی بیوتیک ها مقاوم باشند. در ده سال آینده بدتر است.

مقاومت ضد میکروبی در انسان بر اساس میکروبیوم موجود در روده است که مکانیسم های ژنتیکی را برای زنده ماندن از مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر میکروب ها هدایت می کند.

دانیل لمی، زیست شناس مولکولی در مرکز تحقیقات تغذیه انسان غربی ARS در دیویس، کالیفرنیا، ایالات متحده گفت: «نتایج مستقیماً به این ایده منجر می شود که اصلاح رژیم غذایی می تواند سلاح جدیدی در مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی باشد. ما صحبت نمی کنیم. در مورد غذاهای عجیب و غریب، ما در مورد انواع غذاها با فیبر کافی صحبت می کنیم.

در این مطالعه، محققان به دنبال ارتباط خاصی بین سطح ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی در میکروب های روده و فیبر و پروتئین حیوانی در رژیم غذایی بزرگسالان بودند.

محققان دریافتند که یک رژیم غذایی منظم با سطوح پایین فیبر و پروتئین، به ویژه گوشت گاو، با ژن کمتری برای مقاومت ضد میکروبی (ARG) در مغز میکروب های روده مرتبط است.

در این مطالعه، تعداد افرادی که کمترین ژن مقاومت ضد میکروبی را در میکروبیوم روده خود داشتند، بیشتر از میکروب های بی هوازی بودند، باکتری هایی که در حضور اکسیژن رشد نمی کنند و نشانه روده سالم و سالم هستند. لازم به ذکر است که گونه های باکتریایی خانواده Clostridiaceae بی هوازی ترین گونه ها هستند.

با این حال، میزان پروتئین حیوانی در رژیم غذایی، سطح ژن های مقاومت ضد میکروبی را پیش بینی نمی کند. قوی ترین شواهد ارتباط فیبر غذایی با ژن های مقاومت ضد میکروبی پایین تر.

لمی می‌گوید: «به‌طور شگفت‌آوری، مهم‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده ژن‌های مقاومت ضدمیکروبی کم، اگرچه بزرگ‌تر از فیبر است، اما تنوع غذایی است. این نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم از منابع غذایی مختلفی که حاوی فیبر محلول بیشتری هستند، بخوریم تا حداکثر سود را ببریم.

فیبر محلول همانطور که از نامش پیداست محلول در آب است و بزرگترین نوع فیبر موجود در غلاتی مانند جو، حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود، دانه ها (مانند دانه چیا) و بادام زمینی و میوه ها است. چنین سبزیجات مانند هویج. اینها توت ها، کنگر فرنگی، کلم بروکلی و کدو حلوایی زمستانی هستند.

از سوی دیگر، افرادی که دارای بالاترین سطح ژن‌های مقاومت ضد میکروبی در میکروبیوم روده هستند، نسبت به افرادی که سطوح پایین و متوسط ​​ژن‌های مقاومت ضد میکروبی را دارند، میکروبیوم‌های روده متنوع‌تری دارند.

لمی گفت: “رژیم غذایی ما برای میکروب های روده تغذیه می کند.” همه اینها نشان می دهد که آنچه می خوریم ممکن است راه حلی برای کاهش مقاومت ضد میکروبی با تغییر میکروبیوم روده باشد.

در مجموع 290 ​​بزرگسال سالم در این مطالعه شرکت کردند.

او گفت: «اما هنوز یک شروع است زیرا کاری که ما انجام می‌دهیم یک مطالعه موردی است، نه مطالعه‌ای که غذاهای خاصی را برای مقایسه بیشتر در اختیار افراد قرار می‌دهد.» در نهایت، مداخلات غذایی ممکن است به کاهش بار مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند و ممکن است منجر به دستورالعمل‌های غذایی شود که در مورد چگونگی کاهش خطر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از طریق غذا بحث می‌کند.

نتایج در مجله mBio منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا