فرهنگ و هنر

معرفی برگزیدگان «سینما حقیقت» شانزدهم

شانزدهمین جشنواره بین المللی سینمای حقیقت به آخرین مرحله اهدای جوایز خود رسید.

به گزارش ترند روز، شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما پس از پنج روز به کار خود پایان داد و مراسم اختتامیه عصر جمعه چهارم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و رهبری اسلام، کارگردان فیلم و جمعی در تالار وحدت برگزار شد. اهالی فیلم مستند

در این مراسم محمد حمیدی مقدم – دبیر جشنواره – گزارشی از این رویداد ارائه کرد و گفت: 57 مستند در عرصه رقابت، 32 فیلم در حوزه بین المللی، پنج مستند خارجی در حوزه پخش خصوصی، 12 مستند در جایزه شهید آوینی و 10 اثر از خارج از کشور رقابت و حضور مستندسازان استان در سال جاری واقعیت ندارد، دیدار مستندسازان با دل و حضور حضوری با وزیر فرهنگ و رهبری و رئیس جامعه سینما، برپایی کارگاه‌های انتقال تجربه و گردهمایی فیلمسازان و کارشناسان داخلی و بین‌المللی در جشنواره نشان می‌دهد که پس از 16 دور بالا و پایین، نطفه‌ی قوی «سینما حقیقت» نادیده‌گرفتنی است. بخش نگاهی به سینمای مستند ایران .

وی با اشاره به اینکه شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» رنگ ایران بزرگ داشت، افزود: دغدغه خروج از پایتخت، توزیع قدرت و تحقق عدالت فرهنگی برای ایران همگی در این فصل ظاهر شد. «سینماوکریت» پیشنهاد جدیدی برای آینده دارد. سینمای مستند برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و معرفی ایران به عنوان نماد همدلی و اتحاد گسترده ایرانیان، جشنواره ها و کنوانسیون ها را پشت سر می گذارد.

وی در خصوص استقبال مخاطبان از این فیلم یادآور شد: قبل از شروع جشنواره، عده ای می گفتند که منکر حقیقت هستند، اما حقیقت را نمی توان انکار کرد، «سینما حقیقت» فقط یک جشنواره نیست، فقط یک مهمانی نیست. مکانی برای بحث مکانی برای بحث درباره ایده ها و شنیدن صداهای مختلف. دنیای رنگارنگ و پرشور که از «زندگی و هنر» حرف می زند و آیا می توان هر دو را بایکوت و رد کرد؟ شانزدهمین دوره «سینما-غکریت» محل حضور سینماگران جوان استان است. 28 مستندساز از 16 استان کشور به جشنواره پیوستند و «ایران بزرگ» را به پردیس سینمایی ملت آوردند.

حمیدی مقدم همچنین گفت: یکی دیگر از مزایای این فصل شرکت سینمای داخلی و شخصیت های فرهنگی و هنری بین المللی با «سینما-غکریت» است. سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مخاطبان خارج از مرزهای خود حرف های زیادی زد و در منطقه بی نظیر و درخشان بود. امسال حضور فرهنگیان منطقه و کشورهای همسایه زمینه ساز تبادل نظر، بحث و نقدهایی شد که پیش از این چندان شنیده نمی شد. در حوزه نقد و نظر نیز در این دوره فضای جدیدی را شاهد بودیم، این دوران با این تصویر چندوجهی و جذاب به یادگار خواهد ماند.

وی در گفت و گو با بازپرسان گفت: سینمای مستند در ایران با تحقیق و تقاضا زنده است، به نظر می رسد برخی از محققان محافظه کار هستند و ترجیح می دهند در حاشیه امن بیرون نروند. سینمای مستند به اعتقاد همه ما با جسارت حامل معناست و بدون آن خالی و رنگ پریده است. امید این است که محققان جوان با جسارت وارد عمل شوند و از منظری جدید به جهان بنگرند.

دبیر جشنواره و مدیرکل مرکز گسترش فیلم‌های مستند، تجربی و انیمیشن در ادامه گفت‌وگو با اسماعیلی – وزیر ارشاد – گفت: به‌عنوان عضوی از خانواده سینمای مستند ایران احساس می‌کنم مدیون شما هستم. داستان مشکلات پیش روی این خانواده از بودجه اندک تولید فیلم مستند که با توجه به تورم و هزینه تولید فیلم همچنان اندک است و قابل مقایسه با بودجه تولید فیلم و سریال نیست. من از نگرانی برای معیشت بسیاری از بازپرسان و عدم تحمل برخی ها گله دارم. محققان تلاش می کنند تا همه چیز را درست کنند، مشکلات را حل کنند و حقیقت را آشکار کنند و دیدگاهی دلسوزانه و همدلانه داشته باشند. توجه بیشتر به آنها و توجه به خواسته های آنها این خانواده بزرگ را به امنیت و آرامش می رساند.

در ادامه این مراسم جایزه بین المللی اعطا شد

بهترین مستند کوتاه بین المللی: با «قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی پور و «کاشم عاشق» به کارگردانی امیر آقا عبداللهی.

بهترین مستند بین المللی نیمه بلند: «نردبان ایوان» ساخته نیکلای بیم

بهترین مستند بین المللی: سه نهزارم به کارگردانی بهروز نورانی پور

جایزه هیأت داوران مسابقه بین المللی: «مدار 45» به کارگردانی لارنس ابوحمنان

جایزه هیئت داوران مسابقه اکران نمایشگاه های بین المللی: محسن برمهانی، سوپریو سن و لئونید ساوین

جایزه ویژه هیئت داوران: «زندگی فولادی» به کارگردانی مانوئل بائر از پرو

جوایز شبکه نظرسنجی: «بعد از مرگ» عبدالرضا نعمت اللهی

جایزه شهید آوینی:

تندیس برنز: با «عملیات دماوند» احسان مشکور و «پس از جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان.

تندیس نقره ای: با «پنجاه پاییز» به کارگردانی محسن اسلام زاده و «قرار شانزدهم» به کارگردانی محمد احسن اصغرزاده.

تندیس طلا: «سه نهزارم» ساخته بهروز نورانی پور

در ادامه این مراسم محمد خزاعی – رئیس انجمن سینمایی – گفت: قبل از اتفاقات اخیر، جنبش “MeToo” با هجمه به سینمای ایران آغاز شد. اتهاماتی مطرح شد اما سازندگان فیلم از خود دفاع نکردند. با امضای «اسلحه هایت را زمین بگذار»، این یک بیانیه سیاسی است و ربطی به سینما ندارد. از همکلاسی هایم پرسیدم و اشاره کردم که ما یک حزب سیاسی نیستیم. ما فراتر از جشنواره ها و رویدادهای سینمایی هستیم. اتفاقی که امروز افتاد ادامه اتفاقات رخ داده است.

وی افزود: جامعه همدلی است. گروهی تحت هدایت موقعیت حرکت می کنند. گروه سوم که آشکارا در مقابل این مفهوم ایستاده اند. این دسته سوم رسما می گوید ما مخالف نظام هستیم. راه سینما را نمی توان رفت. هنوز جمهوری اسلامی است، تغییری در کار نیست و هیچکس حق ندارد به رهبران و بزرگان ما توهین کند. این کشور به کسی داده نمی شود. تحت تاثیر رسانه های منفی قرار نگیرید. این اتفاقات به پایان می رسد و کشور ما جلو می رود.

وی تاکید کرد که بیانیه نویسی دوای درد سینمای ایران نیست. نباید مشکلات معیشتی و اقتصادی بسیاری از سینماگران را دلیل بازی های سیاسی قرار داد.

رئیس انجمن فیلم همچنین گفت: مدتی است که ساکت بودم اما دیشب مریض بودم. نمی دانم به خانواده شهدا چه بگویم، خون هایی که در این مملکت ریخته شده و تا زمانی که در انجمن فیلم هستم هیچ فیلمی بدون حجاب ساخته نمی شود.

پس از سخنان خزایی، مراسم اهدای جوایز مسابقه ملی فیلم دکتری آغاز شد.

جوایز مسابقات ملی:

جایزه بهترین نویسنده یا راوی: مستند «پنجاه پاییز» ساخته محمد نصرت خوارزمی.

این گزارش به روز خواهد شد

دکمه بازگشت به بالا