اخیرا یکی از مجسمه سازان مطلبی در دنیای مجازی منتشر کرده که در محتوای آن، مجسمه فردوسی 63 ساله نیمه شسته شده و رنگ آن تغییر کرده است.
خبرنگاران مرئی ترند روز برای پی بردن به صحت و سقم ماجرا به میدان فردوسی رفتند و در نهایت مشاهدات به شرح زیر است: اثر گرانبهای ابوالحسن صدیقی – نقاش و مجسمهساز مشهور ایرانی – که از برجستهترین عناصر شهر تهران است. ، دو رنگ تیره و روشن شوند!
اکنون مسئولان انجمن زیبایی تهران که برنامه سالانه مرمت و شستشوی بناهای تاریخی شهر را در دست دارند، به نظر می رسد تنها بخشی از مجسمه فردوسی را پاکسازی کرده اند و پس از یک سال، مجسمه به طور کامل ساخته نشده است. شسته. . البته این امکان نیز وجود دارد که در حین تعمیر و شستشو، متوجه تغییر قابل توجهی در رنگ مجسمه شده باشند که برای جلوگیری از ادامه این روند و آسیبی به کار، کار متوقف شده است.
در این مرحله تصمیم گرفتیم گفتگو را شروع کنیم مجید قادری – وزیر فرهنگ و هنرهای شهری در سازمان زیباسازی شهر تهران درباره چرایی و برنامه این سازمان برای دعوت کامل از تندیس فردوسی.
وی در پاسخ به ترند روز گفت: از این مورد خاص اطلاع کافی ندارم، اما در انجمن بهسازی استان تهران، برنامه منظم بهسازی با احیاء، دعوتنامه و جابجایی آثار شهری داریم و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد. زیرا ما یا کار را تعمیر یا تمیز نمی کنیم یا کار را به طور کامل انجام می دهیم. اگر این اتفاق می افتد به دلیل تغییرات مدیریتی و بی کفایتی کارآفرینان است. اما پس از بررسی های لازم، شستشو و نگهداری این محصول را در اولویت قرار خواهیم داد.
پس از توضیحات این مقام مسئول بحث و گفتگو با مهدی سبحانی – مدیر بخش کارهای حجمی سازمان زیباسازی شهر تهران – ما به تازگی به آن سمت منصوب شده ایم. وی افزود: مرمت کار و ساماندهی المان های حجمی بخشی از بحث مدیریت تابلوسازی است و کار تحقیقاتی وی هم اکنون در حال انجام است. این نشان می دهد که مشاوران مجسمه ساز برای ساخت مجسمه چه برنامه ای خواهند داشت. چون کار حرفه ای است اما نظافت مناسب برای این کار بخشی از برنامه کاری ما است.
در مرمت باید به اصل کار وفادار باشیم
بعد از صحبت با قادری و سبحانی صحبت کنید بیژن غنچه پور، مجسمه ساز اولین باری که این پرونده را مطرح کرد، نشستیم.
غنچه پور به ترند روز گفت: ابتدا باید بگویم که از جزئیات این پروژه مرمت اطلاعی ندارم، اینکه چه زمانی اتفاق افتاده است، چه کسی آن را انجام داده است و چه با دعوت یا غیره، مرمت انجام شده است. مجسمه ساز می توانم بگویم که ماهیت مجسمه سازی امروزه این است که تخیل خالق را مخدوش می کند و تصویر او را مخدوش می کند.
او توضیح می دهد: مجسمه ساز هنگام ساخت اندازه مجسمه، تاریکی، روشنایی و خاکستری را در مجسمه کنترل می کند. حال، در حالی که فرآیند مرمت باعث میشود که این خاکستریها خرد شوند و بخشهایی از مجسمه انتخاب شوند، همانطور که در مورد مجسمه فردوسی اتفاق افتاد، طرح و مفهوم هنرمند تقریباً به طور کامل نادیده گرفته میشود.

غنچه پور همچنین درباره قادری که میتواند ناشی از تغییر مدیریت باشد، گفت: متاسفانه گاهی اوقات مدیران ما متوجه نمیشوند که جدای از پیشرفت طرحها و ایدهها وظیفه دارند، کسانی که از قبل طرح را تکمیل میکنند. مدیران در مقابل آنها. در سالهای اخیر چندین بار روسای سازمانهای زیبایی جابجا شدهاند، اما متأسفانه هیچکدام از آنها با حوزه هنری ناآشنا نبودند و مشورت با کارشناسان را باور نکردند که آسیبهای زیادی به مناطق شهری بهویژه مجسمهسازان وارد کردند. .
وی ادامه داد: برنامه ها و توافقات زیادی از دوره های مختلف تا مراحل مختلف، هنوز بلاتکلیف انجام شده است. قراردادها با مجسمه سازان نیز بی سر و صدا بود و دو سال مجسمه سازی شهری سال ها انجام نشد. حتی دهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران که بین المللی است با وجود اعلام فراخوان و انتخاب آثار و هنرمندان و حتی خرید سنگ که هم به صندوق آسیب می زند و هم تضییع حقوق شهروندی و آسیب به هنرمندان متوقف شده است. در سمپوزیوم انتخاب شد.
این هنرمند در پایان درباره این نوع مرمت گفت: من در زمینه مرمت متخصص نیستم و نظر تخصصی ندارم اما می دانم که باید به تصویری که خالق اثر خلق کرده است وفادار باشم. از نظر دهنده و هویت آن را تغییر نمی دهد. در شرایط بیرونی که گرد و غبار و کثیفی باعث تیره شدن تصویر به مرور زمان می شود، در صورت وجود شستشو یا لایه برداری، این کار باید به طور یکنواخت و هماهنگ در سراسر مجسمه انجام شود تا شاهد حرکت و همچنین برای کارهای ملی و ارزشمند باشیم.
انتهای پیام/