عمومی

در جستجوی علت‌ها – ترند روز

1- در این شرایط کشف تخلف و حتی مجازات مجرمان سطح پایین غم و عصبانیت مردم را از بین نمی برد و امیدی به عدم تکرار آن حادثه ایجاد نمی کند. چرا که این پدیده ها باعث می شوند و باید علت را جستجو کرد

2- در پرونده ننگین زندان کهریزک در سال 1387، علیرغم وجود جرایم هولناک و شرم آور، منجر به مجازات تعدادی از مدیران ضعیف شد و به دلایل موجه نه تنها عفو شدند، بلکه تعدادی نیز به بالاترین مقام منصوب شدند. رتبه ها سمتی که اگر این اتفاق نشانه بی کفایتی و گستاخی او در مدیریتش باشد و گویی شایسته سالاری انجام شده باز هم جلوی آن گرفته شد.

3- هیچ کس امر به معروف و نهی از منکر را به معنای واقعی و بر اساس معارف اسلامی رد نمی کند. اما مسلم است که این دو فریضه مقدس دارای شرایطی است و بالاتر از آن نه تنها احساس معمول، بلکه احساس کافی و عمیق هنرمندان با نامداران و نالایق ها. تأسیس این نهاد و واگذاری آن به افراد ناآگاه، انحراف آشکار از آموزه های اسلامی و راهی برای سلب آزادی قانونی و دینی شهروندان است. امام صادق علیه السلام در روایت مسعده بن صدقه می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر را باید آگاهان به حق و باطل انجام دهند، نه کسانی که هدایت نشده اند.

4- مظهر کمال معروف تذکر و انتقاد قدرت حاکم است که خللی در حریم خصوصی شهروندان ندارد و افکار عمومی را از وظایف خود منحرف می کند.

5- در جامعه ای که هر روز فساد و رانت و اختلاس و اختلاس حتی از رسانه ملی و در کمال تعجب تعداد او وجود دارد، مسلم است که نهی از منکر معنای دیگری پیدا می کند و مهم پیدا می شود. . و راه خردمندان ترجیح داده شده است.

6- وظیفه اصلی دولت حمایت از شهروندان است. قدرت حاکم با به کارگیری افراد نادان و دادن عنوان رهبر و مرشد هیچ ضرری نمی تواند بکند. این گونه عناوین شایسته صاحب نظران علمی و عملی است.

7- تنبیه و تنبیه اعمال و رفتار شهروندان امری بسیار معقول است و در جامعه پیشرفته امروز دنیا توسط متخصصین حقوق، علوم اجتماعی و روانشناسی و در جامعه ما انجام می شود. فقیه عالیقدر که دارای درجه اجتهاد است، هر چه جنبه فقهی داشته باشد، چون جای تردید و تردید در حدود آن وجود دارد، طبق خواست و نظر جامعه بر جامعه تحمیل می شود. از یک گروه و یک شخص، و دلیل نفرت و انزجار از سهله و سمها احمدی شریعت را بیان می کند.

8- مسؤول ترین در پیشگاه خداوند و سپس ملت شریف ایران در چنین پرونده تلخی کسانی هستند که روزی به نام اقتدار مردمی، تهمت، شرم، دروغ، هتک حرمت و سلب حیثیت و حقوق بشر را در نظر می گیرند. مانند حلال و حلال و حتى واجب و رهگذر را منفور و مورد تمجید علما قرار مى دادند. ربنا و علیک توکلانا و ولیک عنبانا و ولیک المسیر

* منتشر شده در مجله اطلاعات. 27 سپتامبر 1401

6565

دکمه بازگشت به بالا