عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

در حال حاضر خودروساز با ضرر 150 میلیارد تومانی مواجه است. درآمد شرکت خودروسازی را کاهش داده است، با این حال مسئولان صنعتی امیدوارند با شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را انجام دهند.

به گزارش مجله ترند روز دنیای اقتصاد وی نوشت: نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران با راه اندازی پلتفرم در دولت سیزدهم در شرایطی ترسیم شده است که پیش بینی می شود مانع اصلی ادامه این مسیر مشکل نقدینگی به دلیل بالا بودن آن باشد. هزینه ماشین.»

بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و بخش مهمی از آن به مقابله با تحریم‌های صنعت خودرو، حرکت به بخش جدید و چگونگی اختصاص دارد. بخش کار می کند. پوست سفت شد بنابراین، خودروسازان در حال جایگزینی محصولات و پلت فرم های قدیمی با محصولات مبتنی بر پلتفرم ها یا سیستم های بومی جدید هستند. همانطور که گفته شد، مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودرو در کشور طی کرد، بیشتر در راستای مقابله با تحریم های بین المللی است، زیرا وظایف آن با برجام و کشور روشن است. فعالیت‌های هسته‌ای و با این فرض که تحریم‌ها تا سال‌های متمادی با اقتصاد کشورمان بیگانه شوند، برای صنعت خودرو برنامه‌ریزی کرده‌اند.

پایداری یا عدم ثبات زیرساخت های این طرح برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران، سوالی است که باید متولیان صنعت به آن پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است این است که اصرار بر مشکلات و معضلاتی که منجر به انباشت زیان در صنعت خودرو شد، قطعا نمی تواند مستقل از سیاستمداران صنعت خودرو باشد. یکی از این مشکلات قیمت و اجاره است که در کنار این سیاست بین برخی افراد توزیع می شود و خودروساز را متحمل ضرر بزرگی می کند. در حال حاضر خودروساز با ضرر 150 میلیارد تومانی مواجه است. باعث کاهش درآمد شرکت خودروسازی شده است، با این حال مسئولان صنعتی امیدوارند با شرایط فعلی پروژه های مهمی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را انجام دهند.

البته این ایده یا نقشه راه بیش از ده سال است که در بین مدیران صنعتی کشور دست به دست می شود و به همین دلیل نظرات زیادی در مورد آن وجود دارد. حتی در سال‌هایی که تحریم‌ها به شدت امروز نبود و خودروسازان از منابع مالی کافی برخوردار بودند، صنعت خودروی کشور ترجیح داد این منابع را صرف مسائل عدم انطباق، تولید کند و توجه چندانی به خشک کردن صحنه نداشت. . اکنون به نظر می‌رسد شرایط کنونی سال‌ها پیش سیاستمداران را وادار کرد که کدام مسیر را انتخاب کنند.

از سال 1376 با اعمال تحریم های شدید بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو یکی از اولین صنایعی بود که طعم تلخ تحریم ها را چشید. خروج شرکای خارجی خودروسازان، تعلیق واردات قطعات لازم برای محصول نهایی، کاهش تولید خودرو و علاوه بر این موارد، تقویت کنترل دولت بر موفقیت خودروسازان در مواجهه با خودرو صنعت. شرایط دشوار. علاوه بر همه این موارد، تداوم گرانی شرایط از یک سو و افزایش قیمت تمام شده تولید از سوی دیگر، صنعت خودرو را با کمبود نقدینگی و تولید با زیان مواجه کرد. با این سخنان بسیاری از پروژه ها برای توسعه محصولات یا ارتقای کیفیت تولید خودرو به حالت تعلیق درآمد و خودروسازان به سادگی مجبور به ادامه تولید شدند. در حال حاضر صنعت خودرو در کشور رو به بهبودی است و بهتر است نسبت به سال های 1388 و 1379 به مسافرت برود. اما به دلیل اجباری بودن قیمت، مشکل کمبود نقدینگی در صنعت خودرو همچنان ادامه دارد.

بر این اساس، با وجود چنین اقداماتی، سیاستمدارانی که نسبت به توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم ها هشدار داده اند، به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو هستند. به این ترتیب نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران نیز بر همین اساس تدوین شده است. همانطور که قبلا گفتیم اجرای این سند واقعا نیازمند زیرساخت هایی از جمله ساماندهی وضعیت مالی سه شرکت خودروسازی کشور است که دست خود را در اجرای طرح های توسعه ای زیان انباشته و زیان تولید بسته اند. به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستمداران به فکر زیرساخت ها نباشند، این سند به اسناد غیرعادی قبلی که بسیار جاه طلبانه و فاقد مهارت های اجرایی بودند، می پیوندد.

در عین حال، این وزارتخانه در حال انجام خصوصی سازی و واگذاری وجوه عمومی است که به نظر می رسد با قصد تحول در صنعت خودرو سازگاری ندارد. اگر واگذاری انجام شود، سهامداران بزرگ قیمت یا راه حذف بخش های قدیمی و تولید محصولات جدید را برنامه ریزی می کنند و سیاستمدارانی که از قبل نقشه راه را تهیه می کنند تصمیم گیرنده نخواهند بود. .

دوام مجازات

همانطور که گفته شد، دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه را برای تحریم بخش خودروسازی فراهم کرد. یعنی این دولت در ادامه تحریم ها به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بود. البته خودرو یکی از صنایع اقتصادی کشور است و افزایش تولید منجر به افزایش شاخص صنعتی و همچنین رشد اقتصادی می شود. بنابراین تنظیم مقررات این صنعت برای سیاستگذاران و دولت ها حائز اهمیت است. اما قبلا گفته شده بود که بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو در ایران، در بخش برنامه تحول، حرکت به سمت بخش جدید و نحوه پوست اندازی این بخش تایید شد.

در این سند تاکید شده است که اگر خودروسازان از طریق پلتفرم ها یا سیستم های بومی سطح تولید را افزایش دهند، نبض طراحی و دانش فنی محصول را در اختیار خواهند داشت و پایداری صنعت خودروسازی کشور افزایش می یابد. چهره مجازات اما این سوال باقی است که چرا در این شرایط وزارت امنیت مجبور به حذف پلت فرم یا سیستم های قدیمی شده است؟ در این زمینه در این سند آمده است که این محصولات دارای مشکلات کیفی فراوانی هستند و همچنین دستیابی به استاندارد 85 که یکی از اصلی ترین راه های رسیدن به کیفیت در آنجا می باشد.در صنعت خودروسازی کشور به توسعه نوین توجه شود. محصول مبتنی بر یک پلت فرم یا زیرساخت جدید. .

اما نکته دیگری که در سند تغییر بر آن تاکید شده، تولید خودروهای اقتصادی است. با توجه به حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405، خودروسازان این خلأ را با این گونه خودروها پر نکردند و به همین دلیل است که اسناد توسعه صنعت خودرو ایران این خلأ را پر می کند. در این سند تاکید شده است که ایجاد محصولات اقتصادی جایگزین تنها از طریق توسعه محصولات بومی با کیفیت بالا امکان پذیر خواهد بود. بازنشسته از این رو توسعه زیرساخت های اقتصادی روز که در سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است، بخشی از برنامه توسعه محصول برای خودروسازان داخلی است.

اما برخی از بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه محصول جدید در خودروسازان خانگی از آن سرچشمه گرفته‌اند. طراحی و توسعه خودرو “ری را” ایران خودرو، طراحی و توسعه خودرو آریا سایپا، طراحی و توسعه خودرو اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و انواع برق اقتصادی محصولات)، طراحی و توسعه ایرانیان. خودرو مبتنی بر پلت فرم تندر، طراحی و توسعه خودرو اطلس. با این حال، سیاست گذاران در نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران نیز خاطرنشان کردند که توسعه صنعت خودرو بر اساس نظام بومی تنها به دو خودروساز بزرگ کشور محدود نمی شود و اجرای این رویکرد است. در بخش خصوصی نیز مبتنی بر همکاری است. روند توسعه محصول شرکت کرمان موتور در توسعه محصول نیز نشان از برند بومی دارد و بازدهی اقامتگاه تقریبا 80 درصد است.

اما علاوه بر این، سیاستمداران تاکید می‌کنند که تولیدکنندگان علاوه بر فعالیت در این زمینه و تولید محصولات جدید، در مراکز تحقیقاتی نیز برای ابداع روش‌های جدید صنعت خودروسازی مانند توسعه وسایل نقلیه الکتریکی، ارتباطات، خودروهای خودران فعال هستند. و حمل و نقل مشترک و نمونه های صنعتی این پروژه ها.

خودروهای تازه تولید شده

وزارت دفاع برای این دو شرکت ایران خودرو و سایپا پروژه راهبردی را در ادامه سیاست صنعت خودرو در کشور تعریف کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا و خودروهای اقتصادی دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروهای ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدولی به عنوان پروژه های استراتژیک منتشر شد. ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای سواری. لازم به ذکر است در این جدول خودروی شاهین CVT تولید شرکت سایپا از اول اسفند ماه سال جاری آغاز می شود و طبق برنامه زمان بندی شده پیشرفت 80 درصدی در اجرای پروژه حاصل شده است. همچنین مجموع بودجه و بودجه اختصاص یافته به این پروژه 72.2 میلیارد تومان است.

محصول دیگر شاهین پلاس است که در بودجه و 30 درصد پیشرفت دارد. این خودرو تا پایان سال جاری و تیرماه آینده در دو فاز معرفی می شود. تولید آریا نیز از 24 اسفند آغاز می شود. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. خودروی اطلس نیز با بودجه کل 404.3 میلیارد تومان در برنامه است. شروع تولید این محصول یکم خرداد 1402 است.سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون تامین مالی 34 درصد پیشرفت داشته است. این خودرو اول شهریور ماه آینده به خط تولید خواهد رسید.»

خودرویی که به زودی وارد بازار می شود

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا