عمومی

تفاوت‌های استانی در عزاداری؛ از گِل‌مالی لرستانی‌ها تا نخل‌برداری یزدی‌ها

امروز هیچ عزاداری ملی وجود ندارد. حتی در جاهایی مثل مشهد که قبر امام معصوم علیه السلام قرار دارد، عاشورا جزو روزهای شلوغ حرم نیست. از آنجایی که عاشورا یک موضوع پذیرفته شده جهانی است و دستکاری عکس مجاز است، در همه جای کشور مراسم خاص خود را دارند.

به همین دلیل مردم در هر جایی که زندگی می کنند، قصد دارند روز عاشورا به شهر یا روستای خود بروند. این ویژگی برای عاشورا در تمامی مراسم ملی و مذهبی محفوظ است. از این رو باید گفت که جشن های عاشورا و محرم جدای از جنبه مذهبی، بخشی از فولکلور در نقاط مختلف کشور شده است.

در این مراسم مذهبی فولکلور در استان های مختلف و حتی در شهرها و روستاهای مختلف بر اساس نام وحد حسین که دیوانه اوست، بزرگترین تفاوت منطقه ای برگزار می شود. فیلمی از واقعه عاشورا که بینندگان سراسر جهان می توانند آن را ببینند. با نوسانات موزون و ناله های آهنگین و آوازهای زیبا، با لهجه شیرین جنوبی.

لجن مالی لرستان و مراسم باشکوه تهیه آن و بستن همه مردم با گل در روز عاشورا و عزاداری لری که بر سر و صورت گلی اجرا می شود فقط مختص لری و اندک لری است. اهمیت نده اینها جلوه های ویژه ای هستند که هنگام عکاسی جدا از جنبه مذهبی رنگ قابل توجهی دارند.

همچنین مراسم نخل برداری در استان یزد یا همان شیوه سنتی پرستش مادران است که همه ساله در مسجد حظیره برگزار می شود. در مورد تمام روستاها و شهرها، کم و بیش می توان آن را جزء مراسم محرم دانست.

اینکه اکثر جامعه هر ساله به کانون تولد خود باز می گردند و احیای این سنت دینی نشان از تأثیرگذاری آن بر زندگی و قلب مردم است. هویت منطقه ای

اینکه می گویند امام حسین و محرم و عاشورا نخ تسبیح ایران زمین است که حتی پیروان سایر ادیان و مذاهب را نیز در بر می گیرد، ادعای دروغی نیست. مهمتر از همه این که این فرهنگ دینی و اجتماعی ریشه در تاریخ دارد و حکومت – اعم از حکومت جمهوری اسلامی و دوران رژیم پهلوی و مبلغان نفرت دینی امروز – نتوانست تأثیر مثبت یا منفی از خود بر جای بگذارد. در مورد فرهنگ

* نوشته شده در سایت جماران/ سه شنبه 20 مرداد 1401

دکمه بازگشت به بالا