برج خنک کننده مکعبی چیست؟

برج خنک کننده مکعبی از نظر ساختار و قطعات داخلی هیچ تفاوتی با برج خنک کننده گرد (مدور) ندارد و فقط نحوه ساخت آن راحت تر است. در ضمن جانمایی و نصب کولینگ تاورها یا همان برج های مکعبی در مکان مورد نظر نسبت به انواع گرد راحت تر است. امروزه سازندگان تمایل بیشتری جهت طراحی و ساخت برج های خنک کن مکعبی شکل دارند.

ساختار کولینگ تاور مکعبی و گرد

۱ . بدنه اصلی فایبرگلاس یا گالوانیزه

جنس بدنه معمولا با دو ماده متفاوت فایبرگلاس و یا فولاد گالوانیزه ساخته می شود که برای مقایسه آنها با یکدیگر و شناخت مزایا و معایب هر کدام، متن زیر را که در خصوص تفاوت های برج خنک کننده مکعبی و گالوانیزه است مطالعه نمایید. بدنه اصلی می تواند به شکل گرد (مخروطی) و یا مکعب مستطیلی باشد که با توجه به آن، با نام های برج خنک کننده گرد و برج خنک کننده مکعبی نام گذاری می شوند.

قطره گیر بین فن و پکینگ جاسازی شده و از خروج قطرات آب مخلوط شده با جریان هوا که قصد خروج از بالای برج را دارند، جلوگیری می کند. هر چه قطره گیر به خوبی طراحی و ساخته شده باشد، اتلاف آب و کاهش آن در برج کمتر خواهد بود.

۳ . تیوب های پخش کننده آب

چند ردیف تیوب (لوله) در بالای پکینگ جاسازی شده تا جریان آبگرم را بر روی کل سطوح پکینگ جاری کند. در ساختار برج خنک کننده هیبرید جریان مخالف ، تعدادی انژکتور (نازل) تزریق کننده آب با فشار زیاد در تیوب ها تعبیه می شود تا بتواند بر فشار هوای مکیده شده توسط فن، فائق آید.

۴ . سوپاپ آب جایگزین

درصدی از آب را که تبخیر می شود، باید با آب تازه جایگزین گردد که یک سوپاپ اجازه ورود آب با دبی کم را به مدار آب می دهد و به صورت مکانیکی و یا هیدرولیکی آن را کنترل می کند.

۵ . گرمکن تشتک جمع آوری آب

برای جلوگیری از یخ زدن آب پایین برج در فصل زمستان استفاده می شود.

۶ . مجموعه موتورفن و گیربکس

در ساختار برج خنک کننده شرکت ما از موتورفن های زیمنس آلمانی استفاده که از نظر استاتیکی و دینامیکی بالانس می شوند.

۷ . ورقه های پکینگ

در ساختار برج خنک کننده مکعبی و گرد مهمترین قطعه پکینگ است که بیشترین حجم از فضای درون آن را اشغال می کند. جنس ورقه های پکینگ عموما از PVC است. الگوی شبکه در هم تنیده شده و زوایای آن طوری است که جریان آب در آن آهسته شده و جریان هوا در آن مغشوش می شود تا بیشترین تماس ممکن در حداقل فضا بین آبگرم و هوا صورت بگیرد و ظرفیت دستگاه افزایش یابد. به شیارهای ایجاد شده بین ورقه ها، کانال گفته می شود.

نحوه کار برج خنک کننده گرد و مکعبی

نحوه کار برج خنک کننده به این شکل است که در بالای برج، مجموعه موتور الکتریکی و فن متصل به آن به همراه عایق، صفحات محافظ و هدایت کننده جریان هوا (صفحه استوانه ای اطراف فن) قرار دارد. در قسمت پایینی آن نیز صفحه شیب دار (محل انباشت آب سرد شده) و فلنج خروجی آب برای اتصال به لوله خروجی طراحی شده است. در محیط پیرامونی بدنه آن (مخصوصا قسمت پایین) شیارهای ورودی هوا تعبیه شده است. ورودی آب نیز از بالای برج خنک کننده مکعبی یا گرد بوده و توسط چندین لوله آبگرم به سمت پایین سرازیر می شود.

بنابرین در پاسخ به این سوال که برج خنک کننده مکعبی بهتر است یا گرد؟ همانطور که ساختار این دو را نسبت به هم مقایسه کردیم و به طرز کار آنها اشاره نمودیم در اصل هیچ تفاوتی ندارند و فقط نحوه تولید نوع مکعبی نسبت به نوع گرد یا همان مدور آسان تر بوده و همچنین در مکان هایی که با مشکل کمبود فضای نصب مواجه هستیم کولینگ تاور مکعبی را بهتر می توان در مکان مورد نظر جاسازی و نصب نمود.

برج خنک کننده مکعبی یکی از رایج ترین انواع برج خنک کننده مدور است که ضمن داشتن شکل مکعبی، در پتروشیمی، فولاد و نیروگاه کاربرد فراوان دارد. بعلت وجود پنلهایی با سطح مقطع مربعی، این گروه از کولینگ تاورها در رده برج های خنک کننده مکعبی قرار می‌گیرند. به دلیل ساختار منظم و اضلاع برابر، پکینگ کمتری در فرآیند برشکاری، پرت می‌شود. هدف طراحی و تولید برج خنک کننده مکعبی، کاهش دمای آب و خنک سازی تجهیزات صنعتی مختلف است.

برجهای مکعبی با ایجاد بستری مناسب جهت تبادل حرارت و القای نیروی مکانیکی و گردش هوا موجب کاهش دمای سیال می‌گردد. برج خنک کن مکعبی در دو گروه کلی تحت عنوان مدار باز و مدار بسته به تولید می‌رسد. در این مقاله مباحث و سوالات ذیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • نحوه عملکرد برج خنک کننده مکعبی چگونه است؟
  • قطعات کولینگ تاور مکعبی کدامند؟
  • معرفی شرکت سازنده برچ خنک کن مکعبی
  • آشنایی با انواع برج خنک کننده مکعبی
  • تفاوت برج خنک کن مخروطی و مکعبی
  • راهکارهای موجود جهت افزایش بازدهی کولینگ تاور مکعبی

برج خنک کننده مکعبی بر اساس نوع متریال سازنده پنل یا دیواره‌ می‌تواند بصورت گالوانیزه، فایبرگلاس و چوبی ساخته شود. مدل چوبی و گالوانیزه یا فلزی آن به دلیل رسوب گرفتگی بالا، خرابیهای پی در پی و عدم ارائه راندمان برودتی مناسب، منسوخ شده‌اند.

در بسیاری از صنایع به ویژه نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی، ذوب فلز برای کاهش دادن دمای تاسیسات خود از برج خنک کننده استفاده می‌کنند. دماگستر شرکت سازنده برج خنک کننده مکعبی فایبرگلاس در تهران، مفتخر به تولید بیش از یک دهه محصولات با کیفیت به عنوان تولید کننده برتر در این عرصه قادر به ارسال این محصول به شهرهای مختلفی چون مشهد، شیراز، اصفهان و سایر نقاط کشور می‌باشد.

نحوه کار برج خنک کننده مکعبی فایبرگلاس

آبگرمی که در پروسه فعالیت تجهیزات صنعتی ایجاد می‌شود، بایستی در یک چرخه خنک کاری قرارگیرد. بدین منظور آبگرم از طریق لوله و انشعاباتی که به فلنچ های دستگاه متصل‌اند، وارد تجهیز می‌گردد. در ادامه توسط نازل، ضمن شکست جریان آب و ایجاد تلاطم در مدار، قطرات آب، بر روی پکینگ پاشیده می‌شود. پکینگ نیز ضمن بالا بردن زمان و سطح تماس برخورد سیال، با جریان هوا بصورت مستقیم موجب کاهش دما می‌شود. بخش اندکی از جریان آب در طی فرآیند تبخیر، بصورت بخار اشباع از مدار خارج خواهد شد. بدین منظور مدار آب جبرانی جهت تامین آن، بصورت متداول سطح آب را کنترل می‌کند.

جریان هوا بوسیله چرخش فن به وجود می‌آید. اکثر برجهای مکعبی بصورت مدار باز با جریان هوادهی مخالف یا به عبارتی در خلاف جهت پاشش آب تولید می‌شوند. در نهایت آب خنک شده در قسمت تشتک دستگاه جمع آوری شده و جهت خنک کاری تجهیزات صنعتی، به سوی آنها پمپ می‌گردد.

 

دکمه بازگشت به بالا