اقتصادیبرترین های ترند روز

استخراج بیت کوین چیست؟

بیت کوین از کجا می آید؟ در «ماینینگ» دقیقاً چه کاری انجام می شود؟ چرا دستگاه شما باید با کار کردن پول دربیاورد؟ اگر اخبار ارز دیجیتال را دنبال کرده باشید حتما این سوالات برای شما پیش آمده است. پس از مطالعه این مقاله، پاسخ این سوالات را خواهید یافت و درک بهینه ای از استخراج بیت کوین خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که همانطور که برای کار کردن با اینترنت نیازی به درک نحوه کار اینترنت ندارید، نیازی هم ندارید که بدانید شبکه ها چگونه کار می کنند یا استخراج بیت کوین به چه معناست.

اگر قصد خرید بیت کوین را دارید و دنبال صرافی مناسب میگردید، ما به شما بیت ارز را معرفی میکنیم.

استخراج بیت کوین چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و در یکی دو سطر به این سوال پاسخ دهیم، باید گفت: استخراج بیت کوین یا همان استخراج بیت کوین، فعالیتی داوطلبانه است که در آن داوطلبانی به نام «ماینرها» از قدرت پردازش دستگاه های استخراج خود استفاده می کنند. به شبکه اجازه دهید تا بر امنیت شبکه نظارت کند و تراکنش های بیت کوین را تأیید کند

البته ماینرها این کار را به خاطر خدا انجام نمی دهند، بلکه برای آن پاداش می گیرند و آن پاداش بیت کوین است. به عبارت دیگر، وقتی بیت کوین را برای دوست خود ارسال می کنید، ماینرها در پشت صحنه به اعتبارسنجی تراکنش شما کمک می کنند و شبکه برای انجام این کار به آنها پاداش می دهد.

بنابراین با استخراج، در واقع سه کار اصلی انجام می شود:

تایید تراکنش بیت کوین

حفظ امنیت شبکه بیت کوین

شروع به تولید واحدهای جدید بیت کوین کنید

توضیحی که ما ارائه می دهیم به زبان ساده است تا بتوانید استخراج را راحت تر درک کنید. سپس، ما استخراج بیت کوین را از منظر فنی بررسی خواهیم کرد.

وقتی اصطلاح استخراج بیت کوین را می شنوید، احتمالاً تصور می کنید که سکه ها از زمین بیرون کشیده می شوند. با این حال، بیت کوین فیزیکی نیست. پس چرا ما آن را استخراج می نامیم؟

زیرا استخراج بیت کوین از نظر فنی مشابه استخراج طلا نیست. چگونه بیت کوین در ساختار کد و پروتکل بیت کوین (مانند طلایی که در معادن است) وجود دارد اما هنوز (مانند طلایی که هنوز استخراج نشده است) وجود دارد.

طبق پروتکل یا قوانین بیت کوین، تنها 21 میلیون واحد وجود خواهد داشت. مانند طلا که کمیاب و محدود است.

می توان گفت نام علمی تری برای ماینینگ Proof of Work است. در واقع فرآیند استخراج با استفاده از الگوریتمی به نام اثبات کار ایجاد شد که برای اولین بار توسط فردی به نام آدام بک در سیستم ضد اسپم خود به نام Hashcash استفاده شد.

در اوایل دهه 1990، حملات هرزنامه به سیستم های کامپیوتری رایج بود. حمله اسپم به معنای ارسال پیام ها و درخواست های بی فایده برای کاهش سرعت سیستم است. برای جلوگیری از ارسال پیام های بی فایده توسط هرزنامه ها، آدام بک الزامی را ایجاد کرد که کاربران یک سری محاسبات ریاضی را بر روی رایانه خود برای ارسال پیام انجام دهند که نیاز به مصرف CPU دارد. این امر مستلزم آن است که شخصی قدرت پردازش زیادی را برای ارسال هرزنامه سیستم شما آزاد کند.

در واقع، اثبات کار کاری است که یک ماینر یا ماینر بیت کوین انجام می دهد که به آن ها اجازه می دهد بلاک های معتبر بسازند و بیت کوین کسب کنند. ماینرها با ایجاد بلوک‌هایی از تراکنش‌های معتبر و پیوند دادن آن‌ها به بلاک چین پاداش دریافت می‌کنند.

علیرغم این فرآیند، برای حمله موثر و تسلط بر شبکه بیت کوین، افراد مخرب باید بیش از 50 درصد از قدرت پردازش شبکه را ربودند که برای شبکه ای به اندازه بیت کوین بسیار گران است، بنابراین انجام این کار منطقی است. این نیست.

نود (Node)

اول از همه، ما باید در مورد نود (Node) صحبت کنیم. گره شبکه بیت کوین کامپیوتری است که نرم افزار بیت کوین را اجرا می کند و با مشارکت و انتقال اطلاعات به فعال نگه داشتن شبکه بیت کوین کمک می کند.

هر کسی می‌تواند با دانلود رایگان نرم‌افزار بیت‌کوین یک گره باز کند و کل تاریخچه تراکنش بلوک (در حال حاضر حدود 200 گیگابایت) را دانلود کند. گره ها تراکنش های بیت کوین را در شبکه تایید و ارسال می کنند.

با این حال، برخی از گره ها دارای شرایط خاصی هستند که “گره های استخراج” نامیده می شوند.

در ابتدای بیت کوین، کل جمعیت ماینرها بودند، اما امروزه فضای استخراج با حمایت از یکدیگر متفاوت است. ماینرها که دارای قدرت پردازش هستند، تراکنش های بیت کوین را در بسته هایی به نام بلوک جمع آوری می کنند. اما آنها چگونه این را انجام میدهند؟ افزودن بلاک ها به بلاک چین نیازمند حل یک فرآیند پیچیده ریاضی است که تنها با حدس زدن اعداد قابل انجام است.

حل معادله

کامپیوترهای قدرتمند ماینر اعداد را یکی یکی امتحان می کنند تا پاسخ معادله هر بلوک را بیابند. راه حلی به نام تابع هش این فرآیند را فعال می کند.

ماینرها چاره ای جز تلاش و حدس زدن ندارند تا در نهایت به نتیجه درست برسند. بنابراین، جستجوی معادله بلوک کاملاً تصادفی است، اما هر چه یک ماینر قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشد، احتمال یافتن راه‌حل بیشتر است، زیرا در این صورت او چندین قدم از بقیه ماینرها جلوتر است. اولین ماینری که به پاسخ معادله و هش صحیح می رسد برنده می شود و آن را برای گره های دیگر منتشر می کند. همه ماینرها بلافاصله رقابت برای بلوک بعدی را از سر می گیرند.

به عنوان پاداش برای این کار، ماینر برنده مقدار مشخصی بیت کوین تعیین شده توسط پروتکل بیت کوین دریافت می کند. ماینر همچنین تمام کارمزد تراکنش های بلوک را دریافت می کند. در زمان نگارش این مقاله، هزینه استخراج بیت کوین 6.25 واحد بیت کوین (BTC) است. این هزینه در راه اندازی اولیه بیت کوین 50 واحد است. پس از هر 200000 بلوک (هر چهار سال)، هزینه خالص خدمات کاهش می یابد.

تخمین زده می شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال 2140 طول می کشد. وقتی همه بیت کوین ها استخراج می شوند، فقط ماینرها از این پول سود می برند.

سختی استخراج

از آنجایی که زمان بلاک بیت کوین 10 دقیقه است، بیت کوین های جدید هر 10 دقیقه ایجاد و به ماینرها تخصیص می یابد. اکنون قدرتمندترین کامپیوتر می تواند مثلاً در 5 دقیقه راه حلی برای معادله پیدا کند. شبکه را از کار می اندازد و به سرعت تمام بیت کوین ها را استخراج می کند. برای این منظور، به اصطلاح سختی شبکه در بیت کوین گنجانده شده است.

شبکه به طور خودکار دشواری حل یک معادله را بر اساس قدرت پردازش موجود افزایش یا کاهش می دهد، به طوری که ماینرها می توانند در ده دقیقه به یک راه حل برسند، نه بیشتر. هرچند این زمان گاهی بالا و پایین می شود، مثلا ممکن است یک قسمت در 9.8 دقیقه تولید شود. با افزایش قدرت پردازش ماینر، سختی آن افزایش می یابد و با کاهش آن، سختی کاهش می یابد.

در شبکه بیت کوین، سختی شبکه پس از هر بلوک ۲۰۱۶ تنظیم می شود (تقریباً هر دو هفته).

استخر معدن

امروزه به لطف گسترش شبکه و تجهیزات قدرتمند ماینینگ، استخراج مستقیم بیت کوین برای افراد معدودی امکان پذیر است و اکثر ماینرها به مکان های مجازی به نام «استخر استخراج» مراجعه می کنند.

ماینرها در سراسر جهان تجهیزات ماینینگ خود را به یک معدن معتبر متصل می کنند و ماینرها سعی می کنند تا ماینینگ کنند و پاداش ها را مسدود کنند و هر ابزار را با کل قدرت پردازشی که دارد جایگزین کنند. در اینجا، ماینرها دیگر به صورت انفرادی و مستقیم برای پاداش بلاک رقابت نمی کنند، بلکه همچنان با توجه به قدرت پردازشی خود، بیت کوین را از ماین دریافت می کنند. اگر بیت کوین مستقیماً توسط ماینرهای معمولی استخراج شود، شانس تسویه بلاک نزدیک به صفر است.

نتیجه

هر چیزی ثواب دارد. به عنوان یک ماینر که روی شبکه بیت کوین کار می کند، تراکنش های موجود در شبکه را تأیید و ایمن می کنید و برای انجام این کار پاداش دریافت می کنید.

برای ایمن نگه داشتن بیت کوین و جلوگیری از هک شدن شبکه، ماینرها برای حل مسائل ریاضی با استفاده از قدرت پردازش خود برای کسب پاداش طراحی شده اند. در این صورت، اگر شخصی بخواهد امنیت شبکه را به خطر بیندازد، باید بتواند بیش از نیمی از ماینرهای شبکه را پردازش کند.

واحدهای بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود می شوند و به دلیل نصف شدن هزینه استخراج هر چهار سال یکبار، استخراج تمام بیت کوین ها تا سال 2140 طول می کشد.

استخر ماینینگ یک مکان مجازی است که در آن ماینرها قدرت پردازش خود را جمع می کنند و همه برای استخراج یک بلوک کار می کنند. در این روش هر ماینر یا ماینر با توجه به توان پردازشی سود می برد. بدون ملحق شدن به یک استخر استخراج، ماینرها شانس بسیار کمی برای استخراج در یک بلوک خواهند داشت و تنها مزارع بزرگ ماینینگ به طور مستقل فعالیت خواهند کرد.

باید تاکید کرد که نیازی به دانستن جزئیات استخراج بیت کوین نیست و شروع به استخراج از آنچه فکر می کنید بسیار ساده تر است.

دکمه بازگشت به بالا