ارزشیابی کیفی توصیفی یک رویکرد جدید آموزشی است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری آنلاین رضوان حکیم زاده در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی استان ها اظهار کرد: ما به عنوان متولیان آموزش کودکان باید فرصت های تربیتی و یادگیری را برای آنها فراهم کنیم.
وی افزود: کامل ترین و بهترین منبعی که می توان نظریه های تربیتی را فرا گرفت کتاب خدا است و قرآن کتاب زندگی و برنامه تربیتی ما بوده و ما به این اصول پایبند هستیم و تمامی برنامه ها برپایه قرآن است و این مهم فهم بهتری برای چرایی تصمیم ها خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولین و مهمترین نکته این است که با عنوان معلم و مربی با کودکان و دانش آموزان سروکار داریم و آنها ارزشمند هستندو هدیه خدادادی بوده و با ارزش ترین سرمایه های کشور هم بوده و تمامی برنامه ها و اقدامات و فعالیت های ما باید بگونه ای باشد که این کرامات حفظ شود.
وی ادامه داد: تربیت در مدرسه فرایند ارزش بخشیدن به کودک است و قرار دادن دانش آموز در موقعیتی است که ارزش ها را ادراک کند.
حکیم زاده گفت: باید فضای مناسب را برای کودکان فراهم کنیم و فرآیندهای آموزشی نیز باید مبتنی بر فراهم کردن فرصت های همکاری و رفاقت باشد.
وی در خصوص ارزشیابی کیفی توصیفی اظهار کرد: اساس ارزشیابی کیفی توصیفی یک ایده مترقی است که ارزشیابی از یادگیری به ارزشیابی برای یادگیری و ارزشیابی به مثابه یادگیری توجه می کند و رویکردی که در واقع دو سه دهه است که به عنوان رویکردی جدید در فراهم کردن فرصت های ارزشیابی تعریف شده است.
حکیم زاده گفت: به عنوان معلم اصل کرامت انسانی تشویق همکاری مهرورزی و خُلق نیکو را باید در نظر داشته باشیم زیرا همه اینها تأثیر تربیتی روی کودکان دارد تربیت فرایند ارزشمندی است و اقدامات ما باید طوری باشد که دانش آموزان احساس ارزشمندی کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به سه اصل مهم عدالت و توسعه عدالت ارتقا کیفیت و ایجاد تعلق و هویت بخشی به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: این موارد از جمله اولویت های کاری و مورد تاکید است.
وی با اشاره به دوره پیش دبستانی ادامه داد: دوره پیش دبستانی مانند دوره ابتدایی مهم است و آمادگی برای یادگیری و همچنین ظرفیت بالقوه برای دانش آموزان ایجاد می شود.