عمومی

آیا اقتصاد ایران آنچنان قدرتمند است که وزارت بازرگانی را کنار بگذاریم؟

به این ترتیب گستره کار این وزارتخانه مشخص است و شرح دقیق وظایف آن مستلزم بررسی سیستماتیک پیچیده ای است. در نگاه اول باید توجه داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مشکلات و چالش‌ها و اهداف بخش‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت را با هم در جدول زمانی مد نظر قرار می‌داد. اما تقریباً هر یک از این بخش ها به عنوان وزارتخانه های مستقل عمل می کنند.

بخشی از کارهای خوبی که در حال حاضر توسط وزیر صلح انجام شده تغییر برخی سیستم ها و تعریف جزئیات فعالیت ها در این زمینه است. نمای کلی بخش کسب و کار میزان فعالیت و شرایط موجود در این بخش را نشان می دهد. به عنوان مثال در زمینه روابط تجاری خارجی باید به وضوح مشخص کنیم که چگونه روابط خود را با بیش از 180 کشور جهان تعریف می کنیم.

چگونه قراردادهای منطقه ای و تجاری را وارد کنیم؟ چگونه باید عضویت خود را در قراردادهایی مانند اکو، اوراسیا و شانگهای هدف قرار دهیم؟ نحوه استفاده از مهارت ها و روش ها برای ایجاد رابطه بین امنیت ملی و توسعه تجاری. قانون صادرات و واردات کالا به چه صورت است، علاوه بر منافع اقتصادی، تولیدکنندگان متضرر نمی شوند و نیازهای جامعه به طور کامل تبیین می شود. مشاوران کسب و کار چگونه کار می کنند؟ و ….

وقتی صحبت از تجربه خارجی می شود، باید هر مورد را نیز بررسی کنیم. به عنوان مثال، کشورهایی مانند ژاپن چندین وزارتخانه اقتصادی در یک ساختمان دارند، در حالی که کشورهای دیگر به وزارت تجارت اهمیت ویژه ای می دهند. باید بپرسیم که آیا اقتصاد ما از کشورهایی مثل چین، هند و آمریکا قوی تر است که تصمیم گرفتیم از دست وزارت بازرگانی خلاص شویم؟

از سوی دیگر، امروز دولت ایران صاحب شرکت هایی است و بخش بزرگی از اقتصاد را در اختیار این شرکت ها قرار داده است. نمی توان وضعیت اقتصادی و تجاری ایران را با کشوری که مدیریت و کنترل آن بر عهده دولت است مقایسه کرد. آنجا دولت وارد امور اجرایی نمی شود.

* رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق
* نوشته شده در سایت الف/ چهارشنبه 5 مرداد 1401

دکمه بازگشت به بالا